Jdi na obsah Jdi na menu

Co mají umět děti?

10. 1. 2013

Co je to nadprůměrná slovní zásoba? "240 slov u 1,5-letého dítěte, alespoň na dnešní dobu," říká doktor Jiří Novák. Co a kdy by měli prckové umět?

6 měsíců

     » Dítě si stále brouká a nahlas výská, když se zlobí, pláče.

     » Slyší na své jméno, mlaská, umí kombinovat souhlásky a samohlásky.

     » Má se umět překulit do sedu, postavit se s pomocí opory a pohybovat kolem nábytku.

        Často udělá samo jeden nebo dva kroky.

     » Leze, posunuje se po zadečku nebo se kutálí. Také je schopno delší dobu sedět, snaží se

        vyšplhat po schodech.

     » Pomocí palce a ukazováčku dokáže sebrat i velmi drobné předměty.

     » Když chce něco ukázat, natáhne tím směrem ukazováček.

     » Rozumí tomu, co mu říkáte. Dokáže pochopit jednoduchý příkaz a někdy dokonce udělá

        to, oč jej požádáte.

1 rok

     » Může umět vyslovit několik slov s významem.

     » Dokáže chodit, když jej držíte za jednu ruku, může umět i pár kroků samostatně.

     » Mezi dětmi ale mohou být velké rozdíly - některé stojí pevně, jiné se pouze stavějí

        u nábytku, jiné přebíhají od nábytku k nábytku.

     » Dokáže uchopit hračku a podat vám ji.

     » Začíná rozumnět jednoduchým dotazům.

1,5 roku

     » Zná kolem 70 slov.

     » Dovede se najíst lžičkou, umí pít z hrníčku a málo se pobryndá.

     » Běhá i chodí pozpátku, padá jen velmi málo.

     » Po schodech leze i bez cizí pomoci.

     » Zvedne hračku ze země a neupadne.

     » Dokáže v knižce ukázat na obrázky, které pojmenujete.

     » Rádo se (i když neuměle češe).

2 roky

    » Používá 270 až 300 slov, začíná skloňovat a časovat.

     » Dovede si obout boty a obléknout ponožky i rukavice.

     » Zvládne i dřepy.

     » Umí najít hračku, se kterou si dříve hrálo.

     » Začíná odříkávat jednoduché básničky a zpívá.

     » Stránky v knížce zvládá obracet po jedné.

3 roky

      » Slovní zásoba je 1000 slov, opakuje krátkou pohádku.

      » Ze schodů chodí střídáním nohou.

      » Několik okamžiků se udrží na jedné noze.

      » Umí jezdit na tříkolce, ale může umět jezdit i na kole.

      » Neustále klade otázky: Proč?, Kde?, Jak?, Co?

      » Dovede oblékat panenky.

      » Obrázky, které nakreslí, jsou rozpoznatelné.

      » Umí zapnout i rozepnout knoflíky, zvládne i svlékání a oblékání.

      » Dokáže chytat i házet míč.